Sterilizarea instrumentarului este deosebit de importantă în orice unitate medicală, pentru protejarea pacienților cât și a personalului medical, de eventuale infecții sau boli transmisibile. În acest sens, la clinica noastră aplicăm cele mai riguroase standarde în domeniu.

Procedurile de sterilizare implică procese de distrugere a tuturor tipurilor și formelor de micro-organisme (virusuri, microbi, bacterii / endospori bacterieni, etc).

Pe scurt, procedurile pe care le aplicăm la clinica noastră constau dintr-o:

• etapă preliminară
  • și sterilizarea propriu-zisă.

În prima etapă instrumentarul medical se spală cu mare atenție în soluție cu detergent, apoi se așează în baia cu ultra-sunete, imersate într-o soluție specială de dezinfectare după care se clătesc și se usucă. Instrumentele care au avut contact cu sângele se dezinfectează separat.

După aceea instrumentele se împachetează în folii sigilate etanș ce au indicatori de sterilizare care își schimbă culoarea atunci când temperatura de sterilizare a atins pragul recomandat. Elementele de dimensiuni mici (ex: freze) se așează în cutii metalice care au de asemenea lipite pe ele indicatori de sterilizare. Pe indicatori cât și pe folii sunt notate data și ora la care a fost făcută sterilizarea.
Acestea sunt menționate și în caietul de sterilizare, unde se notează felul sterilizării, parametrii, timpul de sterilizare cât și tipul indicatorului de sterilare utilizat.

Despre aparatul de sterilizare – autoclav

Aparatul care efectuează sterilizarea propriu-zisă se numește autoclav. Acesta este o incintă complet automatizată, închisă ermetic care sterilizează instrumentarul folosind vapori sub presiune și la temperaturi suficient de ridicate pentru a elimina orice agent patogen.
Autoclavul este verificat periodic și monitorizat de institutii atestate în acest scop. Aceste teste verifică dacă sunt respectați parametrii normali de funcționare. În clinica noastră avem un model nou și performant (marca Tuttnauer, model Elara 11). Temperatura de funcționare ajunge la 134 C iar presiunea vaporilor la 328 KPa, durata unui ciclu complet fiind de 50 de minute.

După fiecare sterilizare controlerul încorporat tipărește un raport astfel încât să se poată evidenția eventuale erori care să afecteze eficacitatea acesteia.

În ceea ce privește igiena muncii și prevenirea bolilor transmisibile menționăm următoarele:

• la clinica noastră folosim doar consumabile de unică folosință (seringi, ace, aspiratoare, bavete, campuri sterile, etc);
  • personalul nostru este examinat periodic din punct de vedere medical;
  • pentru mărirea gradului de igienă și protecție folosim măști, ochelari și mănuși de unică folosință;
  • pacienților care suferă de boli transmisibile li se asigură proceduri diferențiate de la caz la caz;
  • substanțele chimice folosite la dezinfecție au un spectru larg, cu respectarea timpului de expunere și îndeplinesc standardele europene în domeniu (bactericide pe Candida albicans, sporicide, fungicide, virucide active pe HIV, hepatitata B/C, virusul herpesului, Micobacteryum tuberculosis, etc).
  • dezinfecția mâinilor se face cu substanțe dezinfectante speciale;
  • deșeurile infecțioase se incinerează la un spital (prin contract);
  • cabinetul este prevăzut cu pardoseală acoperită cu material neted și neabsorbant, ușor de curățat și dezinfectat.